Svar till: ABS-ackumulator byte, hur göra?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / ABS-ackumulator byte, hur göra? / Svar till: ABS-ackumulator byte, hur göra?

    augusti 27, 2015 at 13:36 #378603

    Med så ny vätska skulle jag nog också “fusk”a med bytet 🙂

    Är nyfiken på mer info och framförallt resultatet. Vore därför intressant om du har möjlighet att kolla antalet pumpningar tills den stumnar.
    Har en bil som beter sig ungefär lika som du beskriver men är inte helt övertygad om att det är accumulatorn..
    Även den bilen tänder lampan efter bara några enstaka tryck men det behövs många pedaltryck innan pedalen stumnar. Minns inte exakt hur många men minst 20, kanske var det uppåt 30, dock vara antalet fullt jämförbart med en bil som fungerar normalt, dvs inte tänder lampan efter ett fåtal tryck.

    Rent teoretisk kan det vara andra saker än accumulatorn ger detta fel.
    Tänker närmast på tryckvakten, dvs den som sköter start/stopp av pumpen. Man kan ju t.ex. tänka sig att pumpen stannar vid för lågt tryck eller startar vid för högt tryck.
    Om det som i mitt fall finns tryck för att klara ganska många pumpningar känns det knepigt att det räcker med några enstaka tryck för att tända lampor och starta pump. Sjunker trycket från max till min på 3-4 pump verkar det konstigt att det ska finns kraft kvar för ytterligare 15 pumpningar.
    Normalt ska ju pumpen starta innan trycket blir så lågt att lamporna tänds.

    När accumulatorn pajjar helt startar pumpen direkt vid första bromsningen. Om den bara tappat fjongen kan det nog bli så att det räcker med några enstaka pump för att trycket ska bli lågt.