Svar till: Precis köpt gubbil – Allmänna (…och inte särskilt allmänna) frågetecken

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Precis köpt gubbil – Allmänna (…och inte särskilt allmänna) frågetecken / Svar till: Precis köpt gubbil – Allmänna (…och inte särskilt allmänna) frågetecken

    augusti 30, 2015 at 20:27 #378824

    När jag ändå “var igång” så passade jag på att plocka hatthyllan också. Den ser inte alltför rolig ut, och kommer att sticka ut ännu mer när taket nu blir fräscht.
    Att den knappt är solblekt alls syns tydligt i överkant! 😉

    Passade på att städa bilen när den var förhållandevis “ren” på säten och annat.
    Taket släppte en hel del skum och tygrester på väg ut.

    Körde även en rejäl raid i bagageutrymmet. När jag köpte bilen fick jag nämligen med mig tidigare ägarinnas dammvippa.
    Inget ont i det. Om man bortser från att alla strån valde att separera sig från själva “pinnen” så fort man rörde den. Hade det varit en tecknad film så tänker jag mig ett *POFF* tillsammans med små nätta dammvippsborst precis överallt!
    Bagagerumsgolvet har för övrigt klarat sig hyfsat. En del rost strax ovanför mittbalken, men bortsett från det så är det snudd på nyskick.
    Nyskick är det för övrigt också på reservhjul och domkraft. Uppenbarligen så har 6.200 mil inte resulterat i någon punktering!

    Lite skav har det dock blivit på instegsskyddet på förarsidan (den svarta längsgående “listen” som man sparka i om man är oförsiktig.
    Tror att det blir finlir med liten pensel för att få det att kännas reparerat på “gubbvis”.
    En del av skruvskallarna var lite småtråkiga, så allt vad rost heter borstades bort för att sedan duschas i svart färg. Fjantigt? Säkert!

    För att det inte bara ska bli Saab, Saab, Saab så slänger jag med bilen jag faktiskt kör med nu på somrarna.
    900:an är faktiskt helt okej rent körmässigt, men särskilt rolig kan ingen beskylla den för att vara. Och dessutom har ju lågmilare en inneboende nackdel – Det tar emot att lägga alltför många egna mil på mätaren!