Svar till: Blaupunkt-mania!

Forum Övrigt Off Topic Blaupunkt-mania! Svar till: Blaupunkt-mania!

Janne Hagnell
Moderator

Ja, så kunde inte Janne hålla sig utan skulle ”bara” kika lite på Tradera. Men det var det värt! Idag öppnade jag ett paket innehållande en Stockholm R26 från 1986-87! Kuriosa är att lådan som använts är till en Philips bilstereo, och tom cellplastgavlar hade återanvänts, något tillslöjdade för att passa Blaupunkten ME LIKE!! 😀
Som utlovats i annonsen var maskinen fullt fungerande. Jag insåg snabbt att detta var en häftigare systermodell till Bristol 27:an som jag inhandlade i Nossebro. Här erbjuds, utöver Bristolspecifikationen, autoreverse (vilket gjorde mig nervös men den funkar klanderfritt) och spolningsmöjlighet även bakåt, manuell stereo i- och urkoppling samt loudness.
Liksom för Bristol är dock Stockholmen en av de enklare modellerna (tex bara två högtalarutgångar) som göms långt bak i katalogerna. Och de ser också betydligt äldre ut än sina årssyskon med LCD-displayer och bokstavskombinationer som SQM och SQR. Noterar förresten just detta med placeringen i katalogen: På 70-talet började man med de enklaste modellerna och arbetade sig uppåt sida för sida. Här, på 80-talet, ligger istället de häftigaste apparaterna först! Kan det vara en avspegling av samhället? Förr satt man i lugn och ro och läste från pärm till pärm, men på 80-talet hade ingen tid med det utan fokuserade på det som kom först?

96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng