Svar till: Inkoppling tändspole med förkopplingsmotstånd

Forum Modellspecifika forum 90/99 Inkoppling tändspole med förkopplingsmotstånd Svar till: Inkoppling tändspole med förkopplingsmotstånd

saabgunnar
Deltagare

Hej!

Tanken med motsåndet är att det ska begränsa strömmen till primärlindningen när motorn går och spänningen är OK.
Vid start, när batterispänningen kan sjunka rejält, ska motståndet vara kortslutet för att trots batteriets spänningsfall ge en lagom ström I primärlindningen så att en tillräcklig spanning erhålls over tändstiftet.
Jag vill minnas att kabeln från tändningslåset ansluts via motståndet till primärlindningen och att en kabel från styrkabeln på startmotorn ansluts mellan motståndet och primärlindningen så vid start så går strömmen direkt till primärlindningen från startmotorn.
Visserligen får man då bakspänning over startmotorns solenoid. Jag måste kolla I elschemat hemma. Jag återkommer!

MVH/Gunnar

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng