Svar till: Brux-SAABarna 9000/98 & 9-5/06 (Vectra)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Brux-SAABarna 9000/98 & 9-5/06 (Vectra) Svar till: Brux-SAABarna 9000/98 & 9-5/06 (Vectra)

saabcustom
Deltagare

Fortsättning, ja, men först….. Jo nog är det en Vector men rubriken är en medveten felskrivning eftersom jag inte riktigt tycker att jag känner igen mej när jag mekar 9-5an jämfört med alla tidigare modell-erfarenheter, 952t, 95V4, 99 1.85L automat, 99CC 2.0, 900GLs, 900T8, 900Aero, 9000CS men 9-5 är liksom inte riktigt SAAB men om det beror på GMs inflytande eller att det är en modernare konstruktion och jag börjar bli för gammal, det vet jag inte riktigt….

Nå, vidare till bakdelen på 9-5an. Eftersom garaget är trångt så vändes bilen. Innan den hissades upp mätte jag avståndet mellan hjulcentrum och skärmkanten (i mitt fall 360mm). Detta ska visa sig bra att veta senare. Så, upp på bockarna. Här är en typisk ”icke-SAAB-lösning”, det finns inga riktigt naturliga upp-pallningspunkter bak. En dubbelvikt plåtkant med ett litet uttag så att inte orginaldomkraften ska glida iväg :-S . Senast jag pallade upp så tror jag att jag ställde pallbockarna under främre länkarmsfästet men det var ju ingen bra lösning den här gången eftersom det skulle skruvas bort…. Ett par hårdgummibitar fick sig en sågad skåra och trycktes fast över plåtkanten och så fick pallbockarna stödja på det. Kändes lite bättre iallafall. Under dragkroksfästet satte jag faktiskt också dit ett extrastöd i form en av mina bättre ”special-verktyg”, en omgjord pallbock med en M24 gängstång som gör att man kan justera höjden på pallbocken steglöst. Mycket praktisk många gånger. Rekommenderas varmt. Togs fram till LOW95 som har så vridstyv kaross att det är svårt att få den att stå på mer än 3 punkter åt gången 🙂

Med bakänden i luften och hjulen av så var det bara att börja skruva ner bakvagnen. Av med bromsarna, vilka INTE behövde kopplas isär från sin hydraulik. bara att hänga upp oken i remmar på fjädern. Lite pillerill med att justera in handbromsbackarna så att skivorna bak gick att lyfta av. Att man aldrig kan lära sig åt vilket håll man ska justera :-S Där är ytterligare en ”icke-SAAB”-lösning. En inte självjusterande handbroms. Mycket irriterande på en modern bil-konstruktion. Jag kan inte tänka mej att de dammade av 95/96-konstruktionen utan den designen fanns nog redan färdig på nån Rüsselheim-hylla.

Med bromsarna väck och handbromswire bortkopplad samt bromsrörsfästena lossade, 2 st muttrar (nyckelvidd 15) bakpå hjulnavet sam en liten konsol på längslänken (1 st M6-skruv) och kontakten till ABS-givaren bakpå hjulnavet lossad så var det bara att lossa krängningshämmarfästet (nyckelvidd 16), stötdämparens undre fästbult (nyckelvidd 21) de tre skruvarna som håller det främre längslänksfästet vid karossen (nyckelvidd 18). Är man lat/smart så gör man på något sätt en notering om hur fästet satt i förhållande till bultarna så man kan återmontera det i ungefär samma läge (alltså med samma toe-in).

Vidare plockade jag faktiskt ner fjäder/stötdämpare (4 st skruvar nyckelvidd 18) för att få bättre med plats. Det visade sig vara ”tur” eftersom det var hög tid för rostbekämpning bakom den enheten. Blir en ficka där som samlar smuts vilket galven inte verkar kunna ha stått emot.

Sen lossades övre och undre länkarmsfästet ute vid hjulen (nyckelvidd 18) och vips så har man hjulstället av. Man behöver alltså INTE skruva av hjulnav från längslänken ! Inte heller plocka bort handbromsbackar o.dyl.

Det sitter 3 st bussningar på varje hjulställ vilka man kan byta. Bärarmsbussningarna är egentligen kulleder vilka såg rätt krya ut utifrån. Varför byta då ? Jo vid närmare undersökning såg de tämligen ankomna ut med lite eller inget kvar av den kromade ytan på kulan.

Kvar av nedplockandet var den bakre subframen med bärarmarna och krängningshämmaren. Allt tas ned i en enhet så kan man sen jobba med det på arbetsbänken istället. Först lossar man bakre ljuddämparen från sina fästen och sänker försiktigt ner den ett par-tre decimeter. Sen är det bara att lossa de 4 skruvarna som håller subframen och plocka ner den. OM man inte avser att byta bussningarna som håller subframen vid karossen så kan man istället bara plocka ner bärarmarna och krängningshämmaren. Bärarmsbussningarna som man ska byta sitter nämligen inpressade i själva bärarmen. Men när man ändå är i farten så kan man lika gärna….. Det är ju bara 18 bussningar som ska bytas om man tänkte sig byta alla…..

Då var det nästan klart….nästan..

Fortsättning följer. / Kenth

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng