Svar till: huvudcylinder

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / huvudcylinder / Svar till: huvudcylinder

    november 17, 2015 at 23:57 #381914

    Hålen i torpedväggen 1965-68 är anpassad till en cylinder utan servoassistans dvs med direktpåverkan via stötstång från pedalen. Finns även div veck i nämda torpedvägg+närheten till huvudkopplingscylindern som gör monteringen av en servoenhet lite svår. Mest logiskt om man ändå ska pröva att få dit en sådan är att använda från V4 1969-70 eller V4 1971-80. Du måste då även använda den resp huvudcylinder som hör ihop m resp servo.

    Fördelar utöver att du får den servoverkan du önskar, särskilt om du använder 1971-80 delarna, är att du får en huvudbromscylinder som är betydligt lättare att packa om(av flera anledningar) samt faktiskt driftsäkrare än original. Varför? Jo 65-68 cylindrarna får gärna gravrostkratrar i loppen med åren, och mest på samma ställe, med sjunkande pedal som första symptom. De yngre cylindrarna klarar sig bättre på den punkten.

    Nackdelar med ombyggnad blir ett problem till att lösa; huvudkopplingcylinderns placering och pedallänkage.

    Själva huvudcylindern, utan servo, kan lätt bytas ut till d:o från Volvo 240 1975-80. Finns nya att köpa för mycket rimliga pengar och de passar rakt in i bilen efter att man gjort en liten mellanläggsplatta.