Svar till: Diffen vändbar? (=baklängeslåda)

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Diffen vändbar? (=baklängeslåda) / Svar till: Diffen vändbar? (=baklängeslåda)

    november 18, 2015 at 22:55 #381971

    Det vet vi inte än… Hösten har gått åt på andra mer akuta projekt men traktorbygget har på sistone tagit några små steg trots allt. Designen blir ganska annorlunda mot de ursprungliga planerna på en låg och fräck ratrod med förlängt chassi. Nu blir det i stället ett formspråk som starkt påminner om de 1970-talets EPA-traktorer med kapat tak och i vårt fall absolut ingenting bakom bakhjulen. Länge försökte jag rädda taket från att kapas men så som lagtexten är formulerad ska karossen byggas om så det “tydligt framgår att fordonet ej längre kan användas för person- eller godsbefodran”. Det skadar inte att försöka förstå HUR lagstiftarna resonerat och då känns det rimligt att syftet var att man lätt ska kunna känna igen en A-traktor ute i trafiken och tänka på att det är ett långsamt fordon med relativt låga krav på förarens förmåga, vilket onekligen är en vettig idé.

    Taket är nu bortkapat 30cm bakom B-stolparna och hytten avslutas med en plan vägg av 3mm plåt som följer B-stolparnas lutning. Det blir ett litet ovalt fönster på bakväggen, förskjutet åt höger så att LGF-skylten får plats längst till vänster. Ett bakåtlutande “lock”, ca 40 cm långt tar vid där bakväggen slutar i nederkant. Detta lock slutar rakt ovanför tvärbalken som innehåller bakaxeln. En vertikal plåt mellan locket och tvärbalken ska sluta till karossen i bakänden och på denna monterar vi en rejäl gasoltank som bränsletank. Tanken hamnar alltså ganska högt ovanför den plats där originaltanken satt. Dragkroken sticker ut endast några decimeter från bakaxelbalken. -Backar man traktorn rakt mot en vägg kommer alltså bakhjulen vara det enda som tar emot. Inuti kupén måste utrymmet bakom stolarna “plomberas” med helsvetsad plåt så man varken kan frakta folk eller gods där. Vi bygger en sluttande vägg från tvärplåten med chassinumret som baksätet vilar på i framkant. I överkant ansluter väggen mot ovan nämnda bakre hyttvägg och locket bakom denna. Som en kul gimmick tänker vi använda en V4 motorhuv till den inre hyttbegränsningen och på köpet få den både styv och lätt.

    Så långt är sonen och jag överens och konstruktionen känns stabil både mot lagen och hållfastheten. Fronten är däremot något vi har väldigt olika åsikter om. Jag tror mycket på den mock-up vi provat med avsmalnad kortnoshuv hopsvetsad med V4-skärmar. Kortnoshuven är skuren precis innanför strålkastarhålen så fronten blir mjukt spetsig med framhjulen friliggande i framkant. Sonen är mer inne på något brutalare “survivalstuk” à la Mad Max / Doomsday med Oförändrad V4-huv, friliggande hjul och grov vägräckesbalk som stötfångare.

    Förhoppningsvis kan vi bygga under vintern, jag har skaffat en gammal dieselvärmare/byggtork till garaget.