Svar till: 5vxl låda – svaga punkter ?

Forum Modellspecifika forum OG900 5vxl låda – svaga punkter ? Svar till: 5vxl låda – svaga punkter ?

saabaero
Deltagare

Dags att lyfta denna tråd igen 😀

Har några lådor liggande i småbitar på arbetsbänken och börjar fundera om 4vxl låda verkligen är starkare än 5vxl.
Kan det vara så enkelt att 4 vxl anses starkare av den anledning att det var detta man använde på tävlingsavdelningen ?

Några iaktagelser
Med mycket vrid är ju 3:an lite kritisk.
Brukar förklaras med att den sitter mitt på axeln. 2.an sitter lika långt från ett lager även den… varför går inte den sönder ?
Däremot sitter 3:an och 4:an i samma ände. på 3:an går all kraft i ena änden av bottenstock/huvudaxel.

og900 och 9000 långlåda har ungefär samma bredd på dreven och lika långt mellan lagringarna
900:ans bottenstock är kralligare än ingående axeln på 9000.
Varför håller 9000 bättre än 900 ?

På en äldre 5vxl (tom ”10”) är det samma drev på 4 vxl och 5vxl. Rimligen är dom lika starka 🙂
Däremot skiljer det på lagren. 4vxl har ganska små klena nållager medan 5vxl har lite mer rejäla lager och som jag kan bedöma mer gynnsamt placerade.
Med den dubbellagrade ingående axeln borde även 5:an vara rejält stabil.
Äldre lådor har riktigt risiga axiallager på bottenstocken. Klena plastbrickor känns inte stabilt när vridet skruvas upp.

From låda 12 är det ytterligare lite uppgradering av lagringarna både på pinjonglagret och bottenstocken.
Den drevsatsen hävdar Saab att den är uppdaterad och det känns ju lite lockande 🙂

Låda 14 är återigen en ny drevsats, andra syncar och mer påkostade lagringar till växelföraren.

Bredden på dreven är lite varierande. Generellt verkar senare lådor ha bredare drev dock med undantag av 3:an på bottenstocken som blev smalare på dom sista lådorna. Surt tycker jag 🙁
Kan ökning av bredden vara ett sätt att minska känsligheten för axialförskjutning mellan axlarna ?

Dim på axlar och splines är densamma på 4 och 5vxl. Enda skillnaden jag hittat är vid pinjonglagret på lådor med dom stora pinjonglagren.

Växellådshus finns det ju några varianter av men i grunden är det inte så många.
Bortsett från kokillhus verkar det vara samma hus i resten av lådorna (har inte kollat tidiga 5vxl) Från mitten av 80-talet tom -93 är det samma gjutnummer på samtliga ”standardhus”. Däremot är dom lite olika bearbetade på insidan. Det går alltså att bygga en 5vxl kokillåda. Med lite karvande i huset ska det även gå att få in drevsatsen från låda 12 i ett kokillhus.

Primärhusen ser lika ut för ingående axel. Verkar vara lika bra/dåligt på en 4vxl som en 5vxl

Slutsats
Jag kan inte riktigt se någon anledning till att 4vxl skulle vara starkare, snarare tvärt om. Skulle vara kul med lite erfarenheter och synpunkter kring detta.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng