Svar till: Märkligt elproblem i Sonett II

Forum Modellspecifika forum Sonett Märkligt elproblem i Sonett II Svar till: Märkligt elproblem i Sonett II

lennart j.
Deltagare

Hej John. Sedär, jag är inte ensam om problemet! Jag har inte ännu lyckats lokalisera el-felet i min Sonett men har fått värdefulla tips från Hasse Eklund som föreslagit följande:
citat, ”Det var som jag misstänkte att spänningen sjunker på tempmätaren när andra förbrukare kopplas in. Man kan givetvis koppla om strömmatningen till mätaren, men jag skulle föredra att åtgärda felet istället. Kolla skarvpunkterna på matningen till mätaren. Men det första jag skulle göra är att lossa säkringsdosan och kontrollera kontaktblecken på baksidan (det brukar bli problem med spänningsfall mellan nitarna och kontaktblecken)”.

Jag har bytt ut säkringsdosan till en fabriksny, men det ändrar inget. Vad jag nu skall göra är att följa ström-försörjningen till el-fläkten och temperaturmätaren och särskilt kolla kontaktpunkterna. Jag skall också kolla jordningen till samma intrument och eventuellt ändra jordningen av dem. Jag meddelar senare om detta lyckats lösa mitt problem.
Bästa hälsningar,
Lennart

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng