Svar till: Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum Övrigt Projekt / Min bil Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548 Svar till: Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Ingmar Svensson
Deltagare

Stillestånd

Det har inte hänt något på SAAB-fronten på ett tag, jag har haft i uppdrag att renovera en kombinerad borr/fräsmaskin https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=124&t=298017.
Nu har jag tänkt att det ska hända lite tills snön har smält. Jag började med tillverkning av skyltar för chassie- och färgnummer som sitter i motorrummet. Originalskyltarna var i princip oläsliga pga. att de hade ärgat under lagringen av bilen.

20161031_155619

Jag har sökt efter skyltar men inte hittat något så det blev att tillverka egna, att lägga ut tillverkningen för enstaka skyltar är inte att tänka på, dyrt!
Lösningen blev att klippa och fila till skyltämnen i aluplåt och därefter ”trycka” texten.

20180322_131429

Först ritade jag upp skyltens utseende i Inkscape (gratis vektorritprogram) det var knepigt både att få fram den exakta texten och teckensnittet på skylten, jag tycker nog att det blev tillräckligt bra.

Chassie-fargskylt

Den ritade skylten skrevs ut på dekalfilm, en mycket tunn film.

20180323_102556

Filmen flyttas från pappersbaksidan över till skylten efter att ha blötts i vatten. Efter stansning av chassie-nummer med sifferstansar så kommer jag att skyddslacka skyltarna med klarlack så håller de kanske lite bättre.

Färdiga skyltar.

20180323_165801

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng