Svar till: Tändfördelaren – centrifugal- och vakuumreglering eller svetsat?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Tändfördelaren – centrifugal- och vakuumreglering eller svetsat? / Svar till: Tändfördelaren – centrifugal- och vakuumreglering eller svetsat?

    april 2, 2018 at 08:14 #442216

    Interessant lesning.
    93 ble jo levert uten vakumdose. Vil det da si at den vil dra fordel av å få montert fordeler med vakumdose?

    John,
    Vakuumdosen öka förtändigen på lägre varv, och det är vigtigt. På lägre varv har en tvåtaktare en relativ fett bensin/luftblanding och förbränningshastigheten i detta fettare varvtalsområde är mindre och detta föra till mindre Effekt.. Med ökat förtänding öka förbränningshastigheten (mehr effekt). Vid ungefär 4000 varv sluttar vakuumdosens förtänding. En trimmat motor drar först över 4000 varv. Så därför ingen vakuumförställningen i en tävlingsmotor. Accelrationen i en standard motor upp till ungefär 4000 varv kan vara sämre utan vakuumförställning. Hoppas jag har skrivet förståligt
    Tillägg: Centrifugaljusteringen stannar även vid 4000 varv / min.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1975 96 V4
    1989 900i 8V 5 dørs
    1992 900S 5 dørs
    2009 9-3 SC tid