Svar till: Tändfördelaren – centrifugal- och vakuumreglering eller svetsat?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Tändfördelaren – centrifugal- och vakuumreglering eller svetsat? / Svar till: Tändfördelaren – centrifugal- och vakuumreglering eller svetsat?
Interessant lesning.
93 ble jo levert uten vakumdose. Vil det da si at den vil dra fordel av å få montert fordeler med vakumdose?
John,
Vakuumdosen öka förtändigen på lägre varv, och det är vigtigt. På lägre varv har en tvåtaktare en relativ fett bensin/luftblanding och förbränningshastigheten i detta fettare varvtalsområde är mindre och detta föra till mindre Effekt.. Med ökat förtänding öka förbränningshastigheten (mehr effekt). Vid ungefär 4000 varv sluttar vakuumdosens förtänding. En trimmat motor drar först över 4000 varv. Så därför ingen vakuumförställningen i en tävlingsmotor. Accelrationen i en standard motor upp till ungefär 4000 varv kan vara sämre utan vakuumförställning. Hoppas jag har skrivet förståligt
Tillägg: Centrifugaljusteringen stannar även vid 4000 varv / min.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.
Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tid