Svar till: Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum Övrigt Projekt / Min bil Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548 Svar till: Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Ingmar Svensson
Deltagare

Galen idé?

Först var jag tvungen att nita dit skyltarna. använde aluminiumpopnit för att det inte ska oxidera så mycket som de gamla skyltarna. För att de ska klara sig bättre så kommer jag också att klarlacka dom.

20180502_153412

och de gamla skyltarna.

Chassie-skyltar

Och så min galna idé, ett av fjäderstöden till bakre fjädrarna var upprostad.

20170825_122315
20170825_122325

Utan större besvär fick jag loss gummit frän järn hylsorna, både den inre och yttre. Den yttre var bara bitar som gick att bryta bort.
Gummit var riktigt mjukt, jag trodde det skulle vara hårt som ishockeypuck.

20180502_145025

Efter rengöring och blästring så såg delarna användbara ut.

20180502_145046

Min idé är att svarva en ny ytterhylsa och limma fast gummit i den gamla innerhylsan och den nya ytterhylsan med gummilim av något slag, tror det finns något lämpligt från Sikaflex, någon med kunskap om gummilim?
Frågan är nu om det kommer att hålla? Som jag ser det så är det ju inte stora krafter på själva limningen eftersom hylsorna konar.
Om detta fungerar så sparar jag ca 1500 kr för jag tror inte på att bara byta ett av fjäderstöden, troligen kommer bilen att luta lite då.

Jag tar gärna emot synpunkter på den här lösningen, tack!

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng