Svar till: Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum Övrigt Projekt / Min bil Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548 Svar till: Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Ingmar Svensson
Deltagare

Nya bromsar bak!

Äntligen lite tid för SAAB:en och montering av de lackerade bakbromsarna.

20170905_161611

Färdigmonterade – men jag fick problem – det gick inte att få på oket på de nya bromsskivorna.

20170907_150530

Misstänkte att jag fått fel skivor men de stämde med SAAB:s specifikation så något annat var fel så när jag tog bort bromsbeläggen för att mäta tjockleken såg jag att det fanns skrikdämparplattor på beläggen. Jag monterade SAAB:s originalplattor som ju dessutom styr kolvarna i oken så de inte roterar. Lite mätning så kunde jag konstatera att det inte gick att ha båda plattorna samtidigt. Jag valde att ta bort de som satt på beläggen och behålla original eftersom de hindrar kolvarna att rotera, vet inte vilket som är bäst men litade på SAAB:s konstruktion.

20170907_110459

Sen var det bara att börja med VVS-jobbet igen, dvs. kröka rör. Bara ett likadant till.

20180507_152140

Bakaxeln klar, nya slangar nipplar och klammer, allt var väldigt rostigt när jag tog ner bakaxeln, t.ex. klammerna var bara att peta bort de var helt avrostade. Är det något som jag tycker är viktigt är att inte tumma på säkerheten så bromsar och styrning ska vara perfekta.

20180513_122923

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng