Svar till: Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a) Svar till: Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

saabcustom
Deltagare

Så var det äntligen dax att göra nåt åt en av alla överraskningar som denna bil har bjudit på under åren. Förgasaren hade, ett sprucket flottörhus efter det att förre ägaren glömt en mutter kvar liggandes på insugsröret, när förgasaren drogs fast. En inkontinent förgasare är inget man vill ha så jag har försökte att löda ihop sprickan med Alutite. Tyvärr hade Alutiten högre smältpunkt än det som förgasaren var gjuten av så det försöket fick hastigt och (o)lustigt avbrytas. Tack och lov hann ingen större skada ske men förgasaren läckte fortfarande. Så i brist på bättre kletades tätmedel över sprickan.

Men NU så såg jag att de hade rea på just 38DGAV hos en firma i drottningens England, en firma jag har goda erfarenheter av tidigare så sagt och gjort så klickades en förgasare hem. Bra tänkte jag, bara att skruva loss den gamla och skruva dit den nya, borde vara gjort på en kafferast. ICKE..

* Den nya förgasaren hade chokevajern från andra hållet så det blev till att byta ut den befintliga vajern till en längre.
* Bränsleanslutningen krockade med min gamla vevhusventilation från vänstra ventilkåpan så det blev till att bygga
om den och dra den till luftfiltret istället hör anslutningen vid förgasarfoten.
* Fästet för gasvajern passade naturligtvis inte rakt av utan krävde en smärre modifiering.

MEN, den passade iallafall på pinnbultarna i insugsröret, alltid något 🙂

Carb_byte-3
Gammalt och nytt på samma bil(d).

Men nu är det snart körbart igen….

/ Kenth

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng