Svar till: Saab Sonett II V4 1969 #1717

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab Sonett II V4 1969 #1717 Svar till: Saab Sonett II V4 1969 #1717

#446186
ahlis
Deltagare

Jag har provat 28/36 weber på i övrigt standard v4:a . Det enda som hände var ökad bränsleförbrukning. Jag har 7.2 kam till Solexen. Vad är din weber bestyckad till för motor från början? 36/36 DCD är en väldigt hög förgasare som jag tvivlar på går under huven på Sonetten. Jag har en egen bestyckningslista som jag inte hittar nu. Jag har 32/32 , 32/36 och 40DFI webrar men använder ingen av dem nu. 40DFI har jag tävlat med, den har fasta halsringar på 32 mm och hemmagjorda hvdmunstycken på 250. 220 är storsta som går att köpa. Med Solexen hade jag under 0.7 liter/mil på INTSAAB i Norge 2015. Körde nästan 300 mil upp och ner i fjordarna under 10 dagar.
Sabbe

Hej Sabbe,

Den kommer från en Ford Ecort ( sägs de ), bestyckningen som satt i är på raden ”ford escort” den övre rade är de jag åker med nu:

bestyckning_sonett_V4

Jag har ökat på lågfart på primär med +5 från rekommendation från MISAB.
hela MISABs rekommendation är det jag grundat mig på:
https://www.misab.se/lista.php?kid=4-544-553-665-762

Det jag noterat nu när jag kört lite mer med Lambda är att accpumpen reagerar lite för sent så den dippar till ~1.25 precis när man går på gas när man kör i vanlig trafik. detta borde vara en starkt bidragande orsak till att den upplevs så ryckig som den gör. Kan vara lite slitet i länkaget kanske.

Fortfarande när man väl har fart så mellan 40-85 Km/h på 4an så ligger jag mellan 0.75-0.85 alldeles för fett. och värre är att om man håller fullt en stund på varv så kryper den mot 1 = för snålt.

Den borde varit precis som nu fast tvärtom 🙂

  • Det här svaret redigerades för 3 år sedan av .
  • Det här svaret redigerades för 3 år sedan av .
Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng