Svar till: Frågor om bromsar

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Frågor om bromsar Svar till: Frågor om bromsar

Hydraulisk handbroms är nog lite knepigt att få godkänt, och en ganska stor ombyggnad innanför trummorna. Nuförtiden får man ju ha både hydrauliskt och elektrisk handbroms på Ombyggt och Amatörbyggt via SFRO men jag har för mig det måste vara väl motiverat med varför vanlig spak och vajer är svårt eller olämpligt att få till.

Jag tycker inte handbromsen är speciellt svår att justera på 95/96, förutsatt att trummorna och hävarmarna innanför backarna inte är slitna. Justering görs alltid vid trummorna först, med muttrarna vid spaken lösa. Justerskruvarna i bromssköldarna är däremot ett saabla skit rent ut sagt, och jag har aldrig lyckats annat än dra fyrkanten rund trots att jag använt speciell bromsjusteringsnyckel med fyrkantigt hål. Det har räckt med en vinter så sitter justerskruvarna stenhårt och sedan har det behövts massor av våld, gasol och rostlösarolja för att få loss skruvarna. Jag har brutit loss plåtbygeln kring justerskruvarnas fyrkantiga tappar och svetsat på skruvar med 17mm skalle. Slutligen smetar jag noga in gängorna med vit keramisk pasta, som jag tycker verkar funka bättre än kopparpasta. För att kompensera för slitna trummor har jag svetsat på flera millimeter i ändorna på bromsbackarna, men också tightat upp hävarmarna till handbromsen med svets där dessa varit slitna. Sedan provbromsar jag på löst grus och kollar att bakhjulen börjar hasa samtidigt innan jag vågar mig till besiktningen.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng