Svar till: Saab 900 "Lollo"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 "Lollo" Svar till: Saab 900 "Lollo"

saabaero
Deltagare

Jag tror den nya ECON varvräknaren kom 83/84. Är det inte så att det finns både gamla och nya på MY83 ?
Min 83:a har den gamla 8000 rpm varvräknaren men det har ju varit 16ägare innan så vem vet vad som hänt på den 🙂

Blir lite pyssel att få ordning på det gamla mätarhuset till nya kabelhärvan men absolut inte ogörbart. Det du behöver göra är att öppna kontaktdonen till mätarhuset (dom länga vita) och flytta några kablar. Dessa kontaktdon är enkla att öppna och sen ligger stiften lösa utan en massa besvärliga hullingar.
Leta fram elschema för resp årsmodell och gräv ner dig i skillnaderna. Sannolikt stämmer kabelfärgerna.
Spontant ser det ut som du bara behöver flytta kabeln för oljetryck till anda sidan och P-broms ett hack åt höger (kanske sitter lika i kontakten ändå?). Du lär väl även komplettera med CE och kanske en spikdiod.

Kränghämmare är precis som Broberg skriver. På banbilen har jag plockat bort den främre för bättre grepp.
I övrigt när det gäller fjädrar/dämpare, det trevligaste 900 chassi jag provat satt på en snikutrustad 900 T8 med Saab original väghållningssats. På den kändes tydligt att fjädrar och dämpare vara avstämda mot varandra. Man vill ju att fjäderkonstanter och dämpning ska matcha och det är oftast inte så lätt på eftermarknadsprylar. Går det hitta uppgifter på dämpning ens till Bilsteindämparna ?

När du trixar med drivklockorna är det fiffigt att ta en sida i taget för annars ramlar diffen ner. Men det brukar behövas en extra drivklocka för att lyckas med det 🙂
Du kan leta fram en rörstump eller rejäl mejsel som du kan stoppa i diffen ístället för axeln. Det gäller bara att få lite styrning på den så att du får ”nya” axeln på plats.
Skulle den ramla ner är det inte hela värden. Den går att fiska upp igen och det är inget som lossnar eller ramlar bort om det skulle hända.
I allra värsta fall är det inte svårare än att skruva bort diffkåpan. och då kan du ju passa på att rengöra filtret och krafsa ur bottensatsen 🙂

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng