Svar till: Väghållning

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Väghållning Svar till: Väghållning

#454586

Krängningshämmare har jag aldrig testat, men den togs ju bort någon gång efter de allra första V4-åren, gissningsvis för att det gav ett osnyggt intryck att inre framhjulet lätt spinner loss i en kurva när man gasar..? Kan mycket väl tänka mig att krängningshämmare gör bilen mindre svajig.

Johan, hur extrem vill är du beredd att vara i jakten på schysst väghållning? Tuffare stötdämpare torde vara det enklaste tricket utan att bilens utseende förändras. Själv har jag gått i steg från 165R15 (även kört med 155:or en hel del) till 195/65R15 på breddade originalfälgar och sist nu till 225:or med lägre profil på samma fälgar. 195/65R15 är en väldigt vanlig däckdimension och gör STOR skillnad för väghållningen jämfört med 155- och 165-.

Bakskärmarna klarar nätt och jämnt 165:or på originalfälgarna, jag har haft ”presspassning” där vid hjulbyten. Framtill är det i stället tight mellan däckens innerkant och fjädrarna. När jag monterade 195:orna breddade jag originalfälgarna några centimeter utåt och fick som sagt ruggigt bra väghållning, men bilen var fortfarande lite svajig och ökningen av framvagnens redan positiva styrradie gjorde bilen klart nervös i ratten. -Minsta hjulspår och ratten suger iväg. Det stökar och bryter tröttsamt. Kan vara jättekul på en krokig landsväg men tio mil på motorväg och man är förbannat less på otyget. För mycket positiv styrradie är ett otyg, ogillas av SFRO och är tyvärr ett vanligt problem när man modifierar äldre bilar.

När jag senare kapade framfjädrarna två varv (och bakfjädrarna 2½) skedde mirakel! -Förutom en trevligt styv fjädring och ett riktigt fräckt utseende minskade spårkänsligheten och det nervösa beteendet radikalt. Skillnaden från original höjd med 155- eller 165-däck är enorm! Bakskärmarna hade jag sedan tidigare ”fulbreddat” genom att skära bort nedre kanten, göra slitsar och vika ut formen något. Framskärmarna sväljer däremot 195:orna utan problem, trots att det efter sänkningen ser väldigt tight ut. Det går fortfarande att åka fyra fem personer i bilen, men med tung last blir det klart stötigt.

Det som orsakade ”miraklet” är att framvagnar med dubbla A-armar viker in framhjulen något i överkant när bärarmarna ”stiger”. Detta ger en lätt negativ camber som flyttar tyngdpunkten i däckens kontaktyta inåt. Camber ökar så klart däckslitaget men i detta fall är det så litet att jag inte märkt någon betydande försämring. -Det är ju trots allt långt ifrån hur modet ser ut på en del ungdomsbilar, med både däck-stretch och extrem camber.

Mer än två varv ska man nog inte kapa på framfjädrarna, eftersom de ställer drivaxlarna i svag vinkel mot växellådan, vilket i sin tur ger vibrationer vid acceleration till följd av den primitiva konstruktionen hos de inre drivknutarna. Kapa därför hellre lite i taget än att slå till med det extrema direkt, åtminstone om bilen ska vara trevlig att åka i. Låg bil må se coolt ut och ge schysst väghållning, men varken snövallar eller farthinder blir speciellt kul att passera så.

Senaste steget jag tog i somras var att kränga på 225:or med ännu lägre profil, alltså fortfarande samma rullningsomkrets som original 155:or. Det ser vansinnigt fett ut och väghållningen är fantastisk. Bilen ”pratar” med mig via ratten men inte värre än att man orkar åka långt. Greppet är obetydligt bättre än med 195:orna och för att få plats innanför bakskärmarna har jag flyttat ut dem ”kant-i-kant” med karossen. Det ser vansinnigt fett ut det också. 🙂 Till min förvåning får 225:orna plats utan att skrubba i framskärmarna, trots att bilen är ganska rejält sänkt.

Om jag inte hade ”rat-look” som ideal, utan ville bygga bra väghållning utan att göra bilen extrem till det yttre skulle jag kapa fjädrarna 1½ varv (och planslipa ändorna så klart), montera tuffare stötdämpare och välja 195/65R15 på fälgar som breddats både inåt och utåt för att komma så nära fjädrarna som möjligt utan att de riskerar att gnaga mot däckens innerkant. Bäst är nog om man kan utgå från plåtfälgar för denna däckdimension och flytta över fälgbanan till V4 fälgcentrum efter att noga ha passat in ET/inpressningsdjupet. Det är förstås en fördel om alla fyra fälgar kan byggas likadana, men jag är osäker på vilka marginaler man får då bak respektive fram. -Fram är det som sagt däckens innerkant som slår i först, bak är det yttersidan som spökar.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng