Svar till: 900 Cab -94

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 Cab -94 Svar till: 900 Cab -94

Mr_SunBear
Deltagare

Lite kuriosa input, min Gröne og900 hade stått i typ 10 år innan jag köpte och började köra med den (dock vätskefyllt system hela tiden). Jag renoverade samtliga bromsar, blästra måla packningar skivor belägg mm. Fast vid besiktningen så var det ojämn bromsverkan fram men bilen gick igenom. Sedan följde det sig att det alltid blev ljumma fälgar fram och mkt bromsdamm efter lite körning. Sen tog bromsarna lite ojämnt o det märktes vid kraftigare inbromsning. Allt var ju nytt d.v.s. renoverade ok, inget kärvade allt löpte lätt osv. Mkt märkligt, smörjde upp allt flera ggr och då blev det bra ett kort tag sedan började bromsen vänster fram alltid gnissla lite försynt och det blev lite ljummet. Till slut blev det även lite vibrationer i ratten vid inbromsning så ngt var knas helt klart med vad!?
Men av en händelse så bromsade jag lite hårt på en grusväg så ABS:en fick jobba en stund och pulsera. Det avhjälpte det hela, allt blev rätt. Ojämn bromsverkan försvann, inget gnissel, ingen värme, inget bromsdamm.

Så mitt tips är när du fått rull på cabben (ja även till er övriga og900 ägare med ABS) ut och motionerar ABS mm så det får jobba, det kan verkar det som kärva lite över tid om det inte används. I mitt fall var det väl ngt i ventilpaketet som behövde lite tryck och motion för att vakna till. Så nu är det tillagt i uppstart inför varje säsong att ut o bromsa på grus för att motionera ABS systemet. Tydligen viktigt att bromsvätska byts regelbundet annars kan det bli fel på ventilpaketen fick jag höra senare. Det kanske stämmer jag vet inte, men så fort jag får chansen så brukar jag se till att motionera systemet.

Nu inför 2019 behöver jag byta den ”svarta bomben” (ackumulatorn) då det inte krävs spec. mkt tramp för att lampan skall tändas i instrumenthuset.

//Björn

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng