Svar till: "Plockihopmotor" – begagnade delar och inkörning?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT "Plockihopmotor" – begagnade delar och inkörning? Svar till: "Plockihopmotor" – begagnade delar och inkörning?

Klistrar in mitt inlägg från klubbens FB-sida:

Nu har jag suttit böjd som en räka på golvet i pannrummet de senaste två timmarna med ”fin-veven”. Lyckades först slå den sju resor värre. Kände att resultaten av slagen på olika ställen inte fick de förväntade resultaten. Så slog det i stället mig att den huvudsakliga formändringen måste handla om en rotation mellan delarna, och att böjning av vevtapparna är en mycket mindre eller obefintlig faktor. När jag började tänka så kom också resultaten. Från att indikatorklockan slog uppemot 0,2 mm började jag jaga enstaka hundradelar och till sist var veven så rak att indikatorklockans rörelser knappt kunde anas.

För mätningen använde jag ett motorblock med en ståltråd lagd på ena sidan av främre lagerläget så vevaxeln vilade stadigt men endast på lagren i vardera änden. Genom att se vilken vevtapp som stod 90 grader mot det läge där indikatorklockan gav störst utslag kunde jag sedan klippa till respektive hålla emot rätt vevskivepar så de roterade i förhållande till varandra. Metoden funkade allt bättre och till sist blev axeln rak.

Jag har säkert gjort heeeelt fel här och alla rutinerade vevaxelbankare kommer garva åt mig när skiten smäller, men som sagt, med en motor som rakt igenom bara är ett fasligt hopplock av begagnade delar från tre olika maskiner kan ju vad som helst ändå hända. 😀 Jag gasar tills det rasar, men jag tänker nog gasa försiktigt.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng