Svar till: "Plockihopmotor" – begagnade delar och inkörning?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / "Plockihopmotor" – begagnade delar och inkörning? / Svar till: "Plockihopmotor" – begagnade delar och inkörning?

    februari 1, 2019 at 18:58 #455159

    Motorbygge pågår, nu är vevhus och topplock på plats! Innan jag monterade kolvarna snurrade jag vevaxeln i blocket en sista gång och kände absolut ingenting med en fingertopp mellan lagren och blocket. Att indikatorklockan stod still efter min egenhändiga misshandel av veven var inget jag drömt! Kolvbultarna gled i fint med endast tryck av tummen. Allt kändes mycket tight och fräscht. Rejält med olja på alla delar vid monteringen, det kommer ryka duktigt vid uppstarten!

    Funderingar inför den fortsatta monteringen:

    Har hört/läst att en del TT-mekare hoppar över låsbrickan till svänghjulets skruvar. Är det verkligen en bra idé? De flesta motorer jag sett, V4 t.ex. saknar ju bricka. Jag har minst en bricka i skick som duger för återanvändning.

    Finns något fiffigt trick att skydda mina nya packboxar till fördelarväxeln när jag monterar plattan med tätningarna? VHB säger att man ska sätta en speciell konisk hylsa på vevaxeln för att underlätta monteringen. Räcker det med försiktighet om man har förstått problemet?

    Kan kopplingen vara en lurig rackare att få ordning på? Jag har läst om stor obalans i tryckplattorna och undrar också om man brukar behöva pilla på de tre justerskruvarna?

    Kan man använda kylartermostat från någon bilmodell det är lätt att hitta delar till hos t.ex. Mekonomen?

    Är vinkeldragning av topplockskruvarna enligt VHB det självklara, eller finns något lämpligt dragmoment som ersättning?

    Är det vanligt att membranet i bränslepumpen (årgång -65) blivit för stelt för att pumpa effektivt? Att få för låg bränslenivå i flottörhuset på en tvåtaktare som snurrar fort känns inte så jättebra… Bättre i så fall att strunta i originalpumpen och montera en elektrisk membranpump.

    Brainstorminghörnan funderar:
    Undrar om fler än jag lekt med tanken att på flit “vrida veven ur led” ordentligt för att bara på skoj få en motor som verkligen förbryllar med ett coolt ljud? Tvåtaktare har ju en tendens att oavsett cylinderantal låta likadant under belastning, och det vore kul “bara för att” att göra något udda. Naturligtvis får man hitta ett annat sätt att styra tändstiften, t.ex. elektroniskt via var sin tändspole, men till skillnad från en fyrtaktare är ju friheten fullständig med en pressad vev och tvåtakt.

    EDIT: Låsbrickan till svänghjulsskruvarna återanvänds och det gick fint att montera nya packboxar i locken till fördelarväxeln och sedan få in dessa förbi vevaxeltappen utan dramatik. Viktigaste frågorna i nuläget är om bränslepumpsmembranet är något man bör byta utan att ens fundera på saken och om det finns någon kylartermostat från annan bil som passar och är lättare att få tag på?