Svar till: Saab Sonett II V4 1969 #1717

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab Sonett II V4 1969 #1717 Svar till: Saab Sonett II V4 1969 #1717

ahlis
Deltagare

sällan här men frågar om loppen är 1 mm överdimension? Kolvringarna måste ha samma diameter som loppen annars kommer de att läcka runt hela diametern. Ringgap på 0.65 -0.70 ser jag inte som något problem.

Hej Hej Sabbe,

ingen fara. Inte ofta jag är här heller numera.
kolvarna är 90.49 och borrningen är 90.57 men borde varit 90.54

Kolvringarna satt på kolvarna som jag köpte helt nya.
Kolvringsgapet är det enda jag kan hitta på hela motorn som långt utanför toleranserna. (0.25-0-50 men är 0.7)

kolvspelet är stort men bara stort, kolvringsspelet är väl det som sticker ut mest

Vilka andra skäl kan du se till högt vevhustryck om topplockspackningen är hel och topparna är hela (inga sprickor), de nya kolvarna med ringar är hela och har gått ~500 mil eller så.

vh

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng