Svar till: Saab 96 -78 'GAJ'

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 -78 'GAJ' Svar till: Saab 96 -78 'GAJ'

johannes
Deltagare

Nu var det dags att plocka av topparna. Lossade först den ena, där jag tyckte mig höra att ljudet kom ifrån. Där såg det förstås fint och rent ut, inga problem där. Tusan också tänkte jag, problemet kanske ligger djupare ner i motorn. Men när jag lossade den andra såg möttes jag av följande syn:
surprise

Där satt den lilla urslingenn. Lagom inbankad ner i kolven. Antagligen var det så att mitt ryckande i choken gjorde att den redan lösa skruven till slut trillade bort och sögs in. Jag hade dock inte varit på denna skruv alls, så tyckte nog att jag hade haft lite otur. Dock kunde det nog ställt till med betydligen värre problem (har iaf inte sett några fler problem än)

Toppen har fått agera hammare. Man förstår ju att det lät:
toppen

Med topparna av och i väntan på nya packningar så passar jag för närvarande på att slipa upp avgaset lite:
avgas

Förgasaren är också nerplockad i molekyler och allt har fått en omgång i ultraljudstvätten. Samt rengöring med tops och tryckluft för att se till att alla kanaler är rena.
förg

Det är väl ungefär var vi befinner oss idag. Jag har fått hem packningar, och så fort förgasaren är ihopplockad så blir det att montera ihop motorn igen. Jag känner mig väl inte riktigt bekväm med detta, men med VHB’s hjälp ska det nog kunna gå bra. Efter det hoppas jag kunna efterbesiktiga bilen och få åkt litegrann äntligen! Hoppas på med än 2mil i stöten nu. Såg att det var något i Varberg om en månad ca… det kanske vore något att sikta på.

På återseende.

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng