Svar till: Saab 99 King Size

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 King Size / Svar till: Saab 99 King Size

    september 18, 2019 at 11:21 #463070

    Lite tempo tillbaka…
    Vid provkörning för några veckor sedan körde jag strax över 80km/h och testade kickdown på automaten. Tvåan gick i precis som den skulle och farten ökade på rätt bra. Släppte lite på gasen och trean gick i direkt. Ögonblicket därefter försvann drivningen helt. ??

    Rullade in på en busshållplats och funderade på vad som hänt. Ingen drivning vare sig framåt eller bakåt. Läge att få in bilen i garaget.. Puttade bilen tills blodsmak infann sig till korsningen en bir från garaget. Då, 21:30 en vardagskväll, dyker ett ungt par upp i en bil och undrade om jag behövde hjälp. Om jag behövde? Ja jättegärna!

    Vi puttade bilen med gemensamma krafter till garaget där den vilat sedan dess. Janne i Skattkärr ordnade fram en begagnad BW35 som skall få en genomgång av en Saabverkstad.

    Just nu är intresset lågt, mycket lågt, för projektet, trots att det i praktiken var färdigt.

    Men jag använder tiden till finjusteringar och förbättringar, saker som ändå var planerade för vintern. Tex finjustering av en dörr och huv, byte av en fönsterhiss och lite annat smått o gott.

    Sedan får den genomgångna växellådan ta plats någon gång i höst/vinter. Skall bara fixa en motorlyft, min förra slängde jag i samband med garageflytten strax efter att nuvarande drivlina lyfts på plats.

    Så här ser den i varje fall ut nu, tyvärr otvättad.

    CA8FF877-6B7F-4FF8-B4BD-CB9E23D40090

    066C5546-B3D8-48F0-8D32-214D7B8E0EAB

    A0271FED-A9A0-4123-9334-1477D8B95359