Svar till: Fastsittande motor

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Fastsittande motor Svar till: Fastsittande motor

Penetrerande rostlösarolja, och en hel del värme på det, förslagsvis med gasolbrännare mot kolvtopp och genom avgas- och insugsportarna. -Det är i alla fall metoden jag lyckats med. Räkna med att behöva värma och låta svalna ett flertal gånger, och tänk på att rostlösaroljan lätt fattar eld samt ryker.

Det där med diesel som rostlösare har jag testat utan framgång, det tycks mest vara en seglivad myt, säkert från en tid innan rostlösarolja blev vanligt. Sedan finns ju trick med fettspruta via fettnippel i ett slaktat tändstift, men det förutsätter ju att kolvar som fastnat inte står i sådant läge att avgasporten öppnat. Kanske kan den metoden också skada topplocket. Om inte rostlösarolja varvat med gasolbrännare hade funkat på min saabmotor som hade en kärvande kolv skulle jag troligen som nästa steg ha gjort en ”avdragare” av ett vinkeljärn mellan två topplocksskruvar, en fet fingängad skruv och ett mellanlägg av svarvad stålpuck som fördelar trycket ut på kolvens kanter.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng