Svar till: Webmaster informerar !

    september 20, 2019 at 20:05 #463173

    Ja, detta är lite nackdelen med att ha ett forum där man enkelt kan bli medlem. Det är ju bra när det kommer en SAAB-intresserad person som kan bli medlem på forumet snabbt och enkelt. Nackdelen med det är ju att ibland kommer det skit-olämpligt innehåll som istället handlar om blåa piller eller fina körkort eller vad som helst.

    Om vi istället har det så att alla konton skall godkännas av någon i klubben så slipper vi en del av skräpet men Å andra sidan stiger belastningen ytterligare på några få personer. En sak som kan ställa till det lite extra för dem som vill bli med kan ju då vara att det kan bli väntetider. För min egen del så är jag stundtals inne på forumet ett par gånger dagligen men ibland kan det gå ett par dagar mellan inloggningarna och så kan det ju bli eftersom vi jobbar ideellt.

    Ett annat forum i samma storleksordning som detta vilket jag var ansvarig för under flera år hade en helt annan uppbyggnad där man kunde lägga in lite olika spärrar, vi kanske får titta på den möjligheten här. Det borde gå att få till då WP (systemet våra webbsidor och forum är uppbyggda av)är ett stort och kraftfullt verktyg.

    Denna gång var det alltså inget hackande och bråkande bakom störningen utan mera “vanlig spam”. Det var alltså en person som registrerade sig på forumet som medlem och sedan satte igång att sprida sitt skräp omkring sig. När jag googlade på användarnamnet så dök det upp ett stort antal forum det användarnamnet hade blivit medlem och sedan spammat.
    Men fort gick det i alla fall, jag satt just framför datorn och var inloggad på forumet när jag fick ett personligt meddelande….. snabbt konstaterade jag att detta inte var bra varpå jag raderade spammarens användarkonto och trots detta så kom det in meddelande till flera medlemmar.

    SAABoholic

    95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
    96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
    96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
    9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden

    • Det här svaret redigerades för 4 år, 6 månader sedan av Mats Jedmo.