Svar till: Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 1975: Bollen Svar till: Saab 96 V4 1975: Bollen

Regin
Deltagare

Nu är Bollen avställd och vinterns arbeten kan börja!🛠 Motorn har fortfarande en tendens att gå varm vid stillastående varma dagar så jag tänkte köra igenom systemet med diskmaskinstablett och byta termostat. Har också noterat att temperaturen går ner ganska effektivt om jag torrgasar och funderar på om kanske pumpen eller i alla fall impellern är sliten. Lika bra att göra det ordentligt! Bort med huv, front och kylare!💪🏻 För att komma åt ordentligt tog jag även bort generatorn och dess fästjärn – men där tog det stopp! 😬 Nedre skruven sitter benhårt fast trots att muttern släppte. Måste iof sig inte ha bort fästet då det går att vrida men nej, skruven ska inte vinna! Så det blev på med rostlösarolja och låta verka. 30C3810A-09AD-40D2-AAFF-4469F3AAC077 Passade på att spraya på avfettning på allt som nu blivit frilagt och avslöjade 44 år av oljeindränkt skit. Under det arbetet hittade jag en liten mojäng i ”baljan” framför motorn. Efter lite rengöring visade det sig vara en vajerstopp – är den det saknade originalet till huvlåset, tro?😵 9F27ED81-A924-4B12-A50E-0720F71FA852

Ja med största sannolikhet är det så 😋

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng