Svar till: Bruno, en väg in i tvåtaktsvärlden

Forum Övrigt Projekt / Min bil Bruno, en väg in i tvåtaktsvärlden Svar till: Bruno, en väg in i tvåtaktsvärlden

Hej igen, har varit lite stiltje med allt under någon vecka.
Tack för tipset, Harald. Snackade med killen som sålde det, och som han sa, det var inte så elastiskt längre, så kanske bättre att leta vidare. Håller på att undersöka, men är det någon som har ett liggande så är jag intresserad. Saabklubben har bara till SAAB 99 på lager, och de passar tydligen inte.
Kollade lite mera på mitt avgassystem, och förra ägaren har modifierat lite… Dvs, när gummifästena som håller upp bakre ljuddämparen gick av så la man upp ljuddämparen ovanpå stänkskyddet (med en viss modifiering av böjen på avgassystemet). Ska beställa ett nytt, när det kommer hem på klubbshoppen…. Nåja, Alltid är det något.
Följer nog ditt råd Janne och lägger ett extra fäste på något sätt.
Har nu rivit alla bromsarna på bilen och rengjort, samt lagt lite kopparpasta på olika ställen. Jag passade också på att ta bort all spindelväv och resterna av något annat djur som tagit sig in. Hittade en lite klump av skit i vänster bakre bromsköld, nästan inne vid axeln, så det försökte jag ta bort. Visade sig vara en del av en kork.. någon annan som också har en kork in mot svängarmen till bakaxeln? Undrar om detta är för att kunna spruta in techtyl in i axeln månne… Eftersom jag inte meckat SAAB tidigare, så drog jag naturligtvis sönder bromsbelägget på vänster bak, dvs jag fattade inte att excentern var en skruv…. vilket innebar att jag bara lossade 1/4 varv… Men, jag fick ju möjlighet att byta lite andra saker också. Tror att tidigare ägaren bytte belägg och ledningar någon gång runt 2015 eller så, och bilen hade ju i princip inte gått något sedan detta.
En ny upptäckt var också att växellådan är bytt, satt en slavcylinder uppe som jag upptäckte. Borde vara från en 65 a eller något. Nån som vet hur man kan avgöra detta? Det står en 4 på lådan, och några tillverkningsnummer. Har nu bytt olja i lådan för 3:e gången, sedan jag hämtade bilen, för att få den ren. Det var mycket gojja i första vändan. Dock ser jag att det fortfarande kommer ”metallmjöl” på magneten. Den låter också på 1:ans växel och lite vinande på 4:ans. Tänkte egentligen inte renovera lådan, men man kanske skall försöka hitta en låda från en 64 a, och renovera den. Är det någon som har en liggande (Marcus???) så är jag intresserad, ännu bättre är om den är renoverad :-).
Idag har Bruno fått vara transportör av diverse sportutrustning från södra till norra Stockholm, många glada miner 🙂
I morgon tänkte jag ta Bruno till besiktningen och göra ett nytt försök att få bromsarna godkända. De tar lite mer på höger sida än på vänster, men man kan ju hoppas på det bästa. Bak verkar de ta lika bra på bägge sidor, och handbromsen låser i vilken fart som helst…
Till vintern blir det nya kol i startmotorn också, misstänker att det är detta som gör att man får knacka emellanåt. Hade samma problem på min Alfa 1300 Gtj tidigare i år (Nä, jag är inte bokstavstrogen på bilar utan kör Europeiskt 60/70 tal).

Återkommer med rapport efter morgondagens besök på besiktningen.
Tor

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng