Svar till: 9000 med B202-motorn?

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / 9000 med B202-motorn? / Svar till: 9000 med B202-motorn?

    november 17, 2019 at 18:58 #465277

    vänta här nu.
    ska bara ha klart begreppen
    B202 är den äldsta motorn i 9000. den fanns i vissa bilar tom 1993 tror jag? väldigt ovanligt att nån kör den på Etanol eftersom styrsystemet är antikt (bosch LH 2.2 och LH 2.4
    1991 kom B234 (lång) som är en 2,3 med Trionic 5.2 denna motorn fanns tom 1993 för
    1994 kom ”kortmotorn” B204 och B234 (B20x står för 2.0 liter och B23xför 2.3 liter. 4 står för versionen)
    Kortmotorn har Trionic 5.5 som är betydligt enklare att programmera om till E85 än Trionic 5.2.
    Nackdelen med T5.5 och T5.2 är att dom inte klarar att blanda Etanol och Bensin som 9-5 och motorer i den generationen med Tironic 7

    Ja, nog behöver begreppen redas ut lite här…
    B202 hängde med t.om. 1993 och finns i ett antal olika varianter, med och utan turbo.
    De flesta årgångar fick någon mer eller mindre viktig “nyhet” på motorstyrningen och dessutom skillnad mellan turbo och oturbo.

    B234 lång kom som MY90 utan turbo och -91 även som turbo.
    1993 fick B234 turbo Trionic.

    1994 kom kortmotorn och därmed Trionic på alla 4 cyl 9000

    För fulkonvertering till etanlodrift är nog en trionicbil att föredra då det systemet anpassar sig tämligen bra. Vill man vara lite mer seriös än så är det även enklast att programmera om boxen till en Trionicbil.

    Sen kan man ju fundera om 9000 är rätt val för att åka med etanol. Idag hittar du en riktig Biopower för samma pengar som en sjysst 9000