Svar till: Nya bussningar i subframen – grym växellåda

Forum Modellspecifika forum OG9-5 Nya bussningar i subframen – grym växellåda Svar till: Nya bussningar i subframen – grym växellåda

Hej

Växellådan var seg, tvär och allmänt hård därför bytte jag växellådsoljan. Genom bytet får du också en koll på att det är rätt mängd i lådan. Bytte till Quadralube på inrådan från servicetekniker från Sabbs fabriksverkstad.

Mest troligt är väl att jag kommit åt någon vaccumslang och har ännu inte tappat turbotrycket efter subframbytet. Jag hade tidigare bytt vaccumslangarna.

Jag bytte de bakre och mellersta bussningarna i subframen, De bakre var obefintliga, det fanns inget kvar bara trasiga delar av gummit som gick att plocka bort med fingrarna. De mellersta var även dom mkt slitna och trasiga.
När jag köpte bilen kändes den tight om man kör på asfalt vilket jag gör är. Bytte en länkarm som klonkade. Bilen har varit sparsamt körd de senaste åren så troligen tog mitt dagliga användande av bilen död på det lilla som var kvar av bussningarna för det uppstod nya klonk efterhand och då bytte jag även det främre momentstaget som även det var utslitet och i samband med det bytte jag även de övre motorkuddarna. Motorkudden under batteriet såg inte slitet ut men den andra motorkudden vara nedtyngd och 1-2 cm lägre än den nya kudden. Bytet av motorkuddarna och främre momentstaget påverkade inte känslan i växelspaken. Det gjorde dock bytet av bussningarna i subframen.

/mikael

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng