Svar till: Saab og9-3 2.0t

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab og9-3 2.0t Svar till: Saab og9-3 2.0t

Lsoderlund
Deltagare

Ja, bilen är i ett väldigt bra skick får man lov att säga. Sedan inköpet har jag hunnit köra en 400 mil ungefär, och lite saker har jag hunnit med att göra.

Vi kan väl börja med att historiken på bilen är rätt bra. Alla papper finns, stämplad servicebok på aukt. verkstad fram till ~14.000 mil. Senaste 9 åren har bilen rullat knappa 1000 mil och har under denna period servats ytterst sporadiskt. Det är en T5:a så den är inte lika känslig som T7. Men väl-servad efter 14.000 mil kan man inte påstå att den är.
Den köptes nybesiktigad och skattad och hade mellan 2018-2019 rullat 70 mil. Jag blir tredje brukaren och ägaren på bilen. Gick första året som tjänstebil hos Björkmans Bil i Västerås, köptes sedan av en privatperson som hade bilen fram tills att jag köpte den.

Bilen är extremt mjuk i chassiet, detta noterades tillsammans med att den stod på allvädersdäck. Helt värdelöst om ni frågar mig. Däcken fram var även nästan blankslitna. Tog med mig det i beräkningen att nya däck behöver införskaffas tillsammans med att jag troligen skulle behöva uppdatera chassiet, för det är verkligen mjukt. Känns som att fjädrarna står för allt och stötdämparna mer eller mindre är slut.
Väl hemma så fick den sig en redig tvätt med högtryck och ett tämligen aggressivt schampo och givetvis manuell övergång med svamp.

tv123

tv2354

Blev ju rätt bra tillslut

tv5874

Även hjulhusen ser ju väldigt bra ut, eller vad säger ni?
hjulhus1
hjulhus2

Började sedan att köpa på mig lite delar, och insåg snabbt att enbart byta stötdämpare och fjäderbenslagring skulle landa på samma kostnad som att införskaffa ett komplett fjäderben med hjullager, fjäder, stötdämpare, fjäderbenslagring. Sagt och gjort, sådana införskaffades, så även nya drivknutar med nya ABS-kransar (dessa är nog rätt slita de med då man ABS:en går i i väldigt låga farter då de verkligen inte behövs). Köpte även på mig nya p-ändar för styrningen tillsammans med nya skivor och belägg. Bilder på det kommer, då detta inte är monterat på bilen.

Fick även införskaffa nya torkarblad då dessa verkligen sett sina bästa dagar, rätt märkligt hur vissa inte bryr sig om torkarbladen på en bil. De är ju inte speciellt dyra och är tämligen viktiga för att erhålla en god sikt.

bakruta

framruta

Fick som sagt även tag i ett par bättre begagnade vinterdäck, tyvärr på plåtfälgar, men däcken var bra med bra mönsterdjup och bra dubbutstick.

vinterdack

Det är här vi är nu ungefär.

Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng