Svar till: 96:a -79 som är tänkt att vara en bruksveteranbil.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 96:a -79 som är tänkt att vara en bruksveteranbil. / Svar till: 96:a -79 som är tänkt att vara en bruksveteranbil.

    december 29, 2019 at 14:41 #465979

    Vid en liten titt på gångjärnen så hittade jag 2 smörjhål på de 2 vänstra gångjärnen men ej på de 2 högra ?
    En titt i reservdelskatalogen verkar det vara likadana gångjärn på höger respektive vänster sida, ja gångjärnsbulten alltså, dvs den “krokiga” delen som siter med 2 muttrar i dörren och går in till själva gångjärnet. Kanske är 2 av mina järn utbytta vid tillfälle. När jag skulle rensa ur smörjkanalen i det övre järnet så var det inte bara gunk (=gammalt torkat fett och damm) utan där satt också en gummiplugg, jodå den fans allt i reservdelskatalogen den också fast det blir nog en hemmagjord plugg i det nedre gångjärnet skulle jag tro. I den övre splinten var det dessutom ett litet hål igenom halva splinten som satt monterat mitt emot hålet i gångjärnsbulten men inte i den nedre.

    hinge_l

    hinge_l_hole

    hinge_r

    SAABoholic

    95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
    96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
    96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
    9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden