Svar till: Tips om ryckig automatlåda Saab 99

Forum Modellspecifika forum 90/99 Tips om ryckig automatlåda Saab 99 Svar till: Tips om ryckig automatlåda Saab 99

Jo, allt som rann ut, hade loss alla lock och ventilhuset m.m.
Men det var säker kvar lite olja i convertern.
Har för visso bytt olja någon mer gång efter det.
Jo, även diffen fick ny olja enligt spec.
Det är så att B&W 35 har en ”hårdare” karaktär.
Sedan är det så att bromsbanden är hårdvara städa för att spara ”sliret” i lådan och på så sätt få längre livslängd.
Jag har även läst att för att få ner arbetstempen (det är lite det som gör att lådan blir hårdare när den blir varm) så finns det tillsats att hälla i lådan. Men när jag läste på om detta så är inte det att rekommendera i Saabs B&W 35/37 för det är någon Fordolja i
Som inte går ihop med tillsatser. Teoretiskt så borde det funka nu när jag bytt till Mobilolja ATF220. Tillsatser söker arbetstempen och då ska lådan bli mjukare, lite mer som när den är kall. Då växlar den fint.
Så lådan är fortfarande som den har varit sedan 1978/79 då den gicks igenom.

Sedan kan man byta (enligt utsago) ”slungvetilen” bakom det lilla locket till en från 1990 men då är det ju B&W 37 så jag vet inte hur den passar.
Kan tillägga att jag har 2 bilar till men med B&W 37 (86a och en 89a) och dom växlar väldigt mycket mjukare.
Ja, där är jag nu. Sedan har jag konstaterat att främre motorfästet släppt lite vilket gjort att rycket upplevs mer, detta ska åtgärdas med gänglåsning. (Typ problem på alla 99:or.)

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng