Svar till: Renovering av vevaxel

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Renovering av vevaxel Svar till: Renovering av vevaxel

Helt klart en tråd i min smak! Min tvåtaktskarriär har nyligen börjat, efter många år av längtan. Förutom att min leksaksbudget är ständigt stram tycker jag en hobby ska kännas rolig, och att klara av nya knepiga utmaningar själv i stället för att betala de rutinerade för att göra jobbet åt mig är en skön kick och viktig del av mina hobbies. När jag satte ihop min första TT, en 65:a långnosmotor, av delar från tre olika motorer och endast packningssats, packboxar och ett kullager som nya delar, insåg jag att vevaxeln behövde riktas.

Skicka iväg en begagnad vev för riktning hos någon rutinerad kändes som total kapitalförstöring utan att öka priset med en helrenovering, och då hamnade jag långt utanför budget. Även om veven faktiskt kom från en motor som sades ha fungerat fint så kändes det också som potentiell kapitalförstöring att bara slå ihop motorn och hoppas på det bästa. Så jag tog en vevaxel med stort renoveringsbehov att öva på. Jag lade veven på pannrummets betonggolv, ovanpå två block av bly, och ”masserade” sedan vevslängarna med en liten handslägga och mellanlägg av koppar för att inte slå märken i veven. Jag kollade resultaten i ett motorblock med indikatorklocka och lärde mig vad som hände när jag dunkade här och där. Tyckte först att det verkade hopplöst, men lyckades sedan slå axeln både ”ur led” och tillbaka till bra fason. Till en början fattade jag inte att det enbart handlar om att vrida de olika delarna i förhållande till varandra, utan gick in för att jobba med krökningen radiellt. -PUCKO!

Till sist vågade jag ge mig på fin-veven, vars lager varit i utmärkt skick, inklusive stakarnas lagerkorgar. Ett tag blev det värre, men skam den som ger sig och till sist låg indikatornålen praktiskt taget stilla var jag än satte den på vevaxellagren, och även om jag lyfte ur axeln ur blocket och lade tillbaka den igen. Kolvarna kommer från två olika motorer och t.o.m. ringarna är begagnade, alla lagerspel är kollade, ringglappen likaså. Motorn går fint och skrammelfritt så jag hoppas den kommer hålla mycket längre än de enstaka mil jag hunnit köra hittills. 🙂

Tipset för att lära sig knacka vevaxel själv i brist på bra mentor är således att öva på en skräpaxel. -Slå den ur led och glöm bort hur du gjorde, försök sedan rätta till den igen. Tänk på att indikatorklockan inte säger något om vevtapparnas 3×120 grader och att vevaxelremskivans ”nollmärke” för tändinställning garanterat kommer hamna i fel läge efter renoveringen. Kolla även att remskivans axeltapp inte blivit krökt då den är ganska klen. Utöver att det ser fult ut och ger vibrationer i fläktremmen kan det nöta illa på fördelarväxeln.

3 användare tackade författaren för det här inlägget.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng