Svar till: Motorbyte KRÅNGLIGT

Forum Modellspecifika forum 90/99 Motorbyte KRÅNGLIGT Svar till: Motorbyte KRÅNGLIGT

saabaero
Deltagare

En 9000 med 160hk är rimligen en katmotor så den ska gå att använda.
De gånger jag reggat om har det inte varit några frågor om att styrka ursprunget. Det som varit intressant för dom är få veta tekniska data som effekt och vridmoment och till det räcker en instruktionsbok.
Även motornummer/motortyp är intressant men eftersom det finns B202 i både 900 och 9000 är det inget problem.

Enklast är såklart att hitta en 900 med rätt motor, motorstyrning, kat mm och stoppa i men i praktiken går det använda 9000 också med det blir lite mer jobb.
9000 motorn måste ju byggas om till ”99-style” för att passa och kabelhärva mm anpassas till 99:an. För att klara pappersexercisen skriver man att motorn kommer från en lämplig version av 900 så det passar ihop med katkravet och den effekt man har tänkt sig.

Med de nya avgasregler som kommit skulle jag tro att det räcker med att sätta dit en kat och en lambdasond så det ser ut som en katbil men att prylarna inte behöver vara inkopplade för att klara avgastestet.

Tyvärr är även min erfarenhet att de som svarar på tekniska frågor inte är speciellt hjälpsamma när det kommer till att berätta hur man kan/ska göra…
Ett exempel när jag för 1år sedan ställde frågor om inreggning av en US-import fick jag veta att jag behövde skaffa ett bullerintyg och att det troligen vara ganska svårt att hitta. Till slut visade det sig finnas en webtjänst för detta som drivs av ett annat besiktningsföretag (Dekra) där man enkelt kan beställa sitt intyg. När jag väl beställde ett intyg fick jag veta att det inte behövdes om bilen hade en särskild märkning.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng