Svar till: Motorbyte KRÅNGLIGT

Forum Modellspecifika forum 90/99 Motorbyte KRÅNGLIGT Svar till: Motorbyte KRÅNGLIGT

#466952
saabaero
Deltagare

Det finns dom som reggat med Trionic men om det verkligen är ”by the book” är lite tveksamt.
Som jag förstått reglerna ska nya motorn vara i originalutförande gällande avgasrening mm och det innebär i praktiken att man inte kan byta motorstyrning etc. Motorn ska helt enkelt vara i det utförande inkl kringutrustning som den är certifierad för.
Så att bygga om en 9000 långmotor till 99-style kombinerat med kortmotorns motorstyrning ska i teorin inte vara genomförbart. Att det sen kan funka i praktiken är en annan sak 😉

En variant som jag tror borde vara ok är att ange att motorn kommer från 9000 (B202) med DI/APC (185hk med rödbox). Att man sen råkar montera ett Trionic istället behöver man inte berätta. Få personer ser skillnanden mellan DI/APC och Trionic då båda använder tändkassett.

Trionic 5.2 är lite lockande att använda då det förenklar problemet med vevaxelgivare men man får istället problemet med en mjukvara för 2,0 då dessa endast användes på 2,3 motorn

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng