Svar till: Motorbyte KRÅNGLIGT

Forum Modellspecifika forum 90/99 Motorbyte KRÅNGLIGT Svar till: Motorbyte KRÅNGLIGT

Johan
Deltagare

bromsar ska vara av glidtyp fram, som kom -75. även en större huvudbromscylinder ska monteras, minns ej vilket år den kom. växellåda ska vara kedjeprimär, ej drev. stötdämpare av gastyp ska monteras, motor ska vara av årsmodell -89 eller nyare, inkl kat. Ombyggd motor ej godkänt, alltså glöm 9000 motor. Har du då regnummer på donatorbilen, så är papper klart, inga tveksammheter. Om detta följs så ska de inte kunna invända på något. Bara för att någon fått bilen godkänd med ombyggd 9000 motor, så är det inte lagligt vid en eventuell koll av nitisk polis T,ex.
behöver en drivaxel från saab 90 också, då det brukar kunna bottna i inre handgranat annars, med oljud som följd.
Håll dig till en motor från 900 från -89 och frammåt, då blir det inga problem

INFO Vad jag har fått fram är att huvudcylindern skall vara 20,64mm eller större. Växellådan av 1978 års modell eller senare, alltså är inte kravet på just kedjeprimär prio 1 (vet dock ej när den kom🤔)
Sen tänkte jag upplysa om en sak gällande min motor som är en Saab 9000 B202 1987 MED katalysator. Saab hade katalysator som tillval 1986 och inkluderades i vissa modeller redan ifrån 1987 vilket just min motor faller in i den kategorin. INFO

Hej. Så du menar att om jag får min bil godkänd av ett besiktningsorgan med en 9000 motor så är den ändå inte godkänd? Hur kan det komma sig? Mvh Johan

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng