Svar till: Bränslepump saab 900I -1987

Forum Modellspecifika forum OG900 Bränslepump saab 900I -1987 Svar till: Bränslepump saab 900I -1987

#467047
prostreet
Deltagare

”Plastlådan” i botten behövs för att säkra bränsleförsörjningen när nivån i tanken minskar. Ett ganska vanligt fel är att man misslyckas med att få ner sugsilen korrekt i plastlådan vilket resulterar i bränslebrist i långa svängar när nivån sjunker. Kan alltså var en idé att se över hur pumpen sitter.
Plastbyttan klarar detta bättre och det finns säkert en anledning att den användes på turbobilarna under några år. Nackdelen med plastbyttan är att den har en förpump placerad i byttan och denna förpump behöver en elmatning. På bilar med förpump går elmatningen in i tanken via en speciell kabelgenomföring. Hittar man en sån kabelgenomföring är det nog inte svårare än att borra ett hål i tanken och dra in kablarna. Har man denna tank är mitt tips att byta tanken inkl pumparmatur
Tankarna finns med lite olika art nr men själva tankgjutningen är såvitt jag vet lika på alla. Bilarna med förpump har som sagt ett extra hål med kabelgenomföring Förgasarbilar har inte hålet för insprutningspumpen upptaget.
Senare årsmodeller (90- ?) fick en annan tank som är lite större och har samma skruvfäste för pumpen som senare saabar har. Den stora tanken kan monteras på en äldre bil men då får man trassla lite med bränsleledningarna.

Har du nån koll på hur mycket jobb det är att få fungerande tankmätare när man byter tank till den nya?

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng