Svar till: Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…*

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…* Svar till: Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…*

#467360
M.Broberg
Deltagare

Jag vågar inte gissa hur många timmar eller tillfällen jag lagt ner nu sen motorfästet.

men det är alltid en satans massa småsaker som tar all tid…

Som då igår när jag upptäckte att den stora kylslangen inte gick att montera eftersom röret till slavcylindern var böjt och vridet och fel typ överallt..

IMG_20200215_112223

facit?
1 timme till att montera en kylarslang. mycket svärande och några sår.
Dessutom fick jag tömma kopplingssystemet på bromsvätska, den behövde visserligen bytas och huvudcylindern hade jag tänkt renovera.
Bara det att… GUD vad kul den är att lufta när den varit helt tom.

Och så fortsätter det

Men kopplingen är monterad. behövde få det gjort för att få på kopplingskåpa för att kunna dra luftrören.

IMG_20200206_161027

senaste tiden har det varit mycket letande efter rör och några turer till biltema och massa timmar framför datorn för att lista ut vilket batteri som är bäst.
Jag har ett batteri som är ca 1 år gammalt nu och inte har varit i drift många timmar. Det är för stort dock för att få plats där jag vill ha det vilket är under insugsröret och tryckröret från spjällhuset, där luftburken sitter org.

IMG_20200212_115251

IMG_20200212_114819

Det är fortfarande lite detaljer att fixa med röret från luftfiltret, ska ha dit ett 2.5″ rör istället för 3″ eftersom alla rör är 2.5″. Ska inte ha nån hysterisk effekt heller så luftfiltret ska inte vara så stort (ska ju få plats med!)

Men det är Lite tight till batteriet på alla håll, Som här på minuspolen

IMG_20200212_114920

Dragningen mellan startmotorns pluspol och batteriet verkar bli kort!

IMG_20200212_114954

Nya vs gamla oljekkylaren. Den gamla satt dessutom precis bakom kylaren medans den nya inte får något hinder framför sig.

IMG_20200217_155814

Sen spenderade jag en bra stund med att montera och justera in intercoolern igår, fick även hem nya universaloljekylaren som har exakt samma mått för fästpunkter och anslutningar som saabs egna, alla hål stämmer vilket är Nice.

IMG_20200217_160224

IMG_20200217_160250

IMG_20200217_160308

Jag håller nog fast i att jag ville behålla front-stödet före bogserögglorna (skönt i efterhand när det inte går att ändra sig). Nu ska jag bara komma på en bra alternativ lösning..

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng