Svar till: Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…*

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…* Svar till: Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…*

M.Broberg
Deltagare

Vilket pill! Men man kan kanske inte förvänta sig att det är ”plug and play” på en såpass stor ändring…?

DO88 säljer plug and play kitt… känns (ofta) som att det hade vart gött att köpa ett sånt.

meeeen…. det fanns lite för mycket överblivna delar för att inte ge mig på det själv.

Intercooler + gummiuphhängning kostade 1265 kronor

Sen köpte jag silikonslang för 763 kronor
2 styck 90 graders till intercoolern sen en övergång från 2.5″ till 2.7″ för spjällhuset samt en 2″ till 2.5″ 90 graders reducering för att sätta på turbon.

När jag rotade runt efter allt annat hittade jag en 90 graders 2″ till 2.5″ i källaren så dom 199 kronorna kunde jag sparat.

utöver detta har jag köpt 2 styck 90 grader avgasböjjar på biltema @ 85 kronor styck.
Rör i 25mm ytterdiameter för att montera dump hade jag hemma .

DO88 tar 6493 kronor för sitt kit, då ingår dock en bogseringslösning, fronten går på utan våld och det lär kyla och passa bättre än min universal.

min universallösning har kostat mig ca 2200 kronor. Dock så räcker inte slangklämmorna jag hade till ordentligt så 2500 är nog mer lämpligt.

På trycksidan behövdes det bara utöver detta en 90 graders böjj på turbosidan som togs ur lådan med ”bra att ha” saker

Sen sugsidan då. Där har jag köpt 1 styck 90 graders böjj på biltema @ 85 kronor för att sätta luftfiltret på. Nytt filter krävs och det kostar 595 kronor + frakt, ska dock beställa massa annat så tar det samtidigt.

Sen blev det 1 meter 2.5″ rör med från biltema för 119 kronor. Dock ska det till 2.5″ avgas på bilen så det mesta kommer jag ha nytta av senare, åtminstone i delar.

Så ungefär där landar vi prismässigt på allt då. hade en 2.5″ slang med 25mm uttag liggandes i ett hörn så den dammades av och kommer sättas på sugsidan.

kan tipsa om att kapa rören med en https://www.biltema.se/bil—mc/bilverktyg/tanger/rorverktyg/rorkapare-2000016978 inte optimalt under en bil, och lite olja skadar inte för det kan bli gaska varmt. man vår röra decn 180 grader för att det ska bli vettigt osv. Det blir lätt att få det rakt rakt och ganska fina snitt, bara lite jobb med filen så är det klart sen.

silikonslangen kapar jag genom att trä på den på en bit rör, sätta en slangklämma där jag ska kapa sen dra med rakblad kant i kant med klämman.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng