Svar till: Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…*

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…* Svar till: Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…*

M.Broberg
Deltagare

finns en del DIY på nätet från UK saab forum faktiskt. PDF att ladda ner osv.
Jag är lite osäker vad jag håller på med ärligt talat, make it up as you go along. Fördelen med T5 är att det är ganska standalone. och konverterar man en T16 från nån viss årsmodell finns massa saker fördraget bort mot org placering av box och reläer. Nu är min en i8 som T16 konverterats på ibland märkliga sätt. så mycket skiljer från både i8 Och från T16 rent elmässigt.

Det som är knepigast är egentligen hur man väljer att placera kabelhärvan. Om man drar in allt i kupén, var man drar in, och var man placerar boxen.

Efter det kommer nog spjällhus och tomgångsmotor frågan. spjällägesgivaren är fel på 2.0 spjällhusen men monterar man spjällhus från en 2.1 så passar slangarna tomgångsmotorn och man kan sätta T5 tomgångsmotorn på standardplats

Efter det är det vevaxelgivaren. jag kör den enkla och rätt smidiga lösningen med svänghjul som fått fräst en triggerskiva på baksidan. Givaren Kan placeras lite fel i hålet (hålet för att komma åt flexplatta på automat) så det kan diffa lite, men eftersom kransen är så stor blir diffen i grader väldigt liten. Med andra ord så slipper man justera in bländarskiva och man kan ha kvar AC om det finns.
Även ypperligt tillfälle att byta till 90+ turbo svänghjul om man har en tidigare turbo och sen montera en 9000 228mm koppling som passar bolt on på det svänghjulet. Tål lite mer vrid som det lätt blir med T5.

Har man sen en gammal bil (som mig) så krävs byte av hastighetsmätare för att få ut rätt hastighetssignal till trionic, den gamla är sinusvåg (om man har ett uttag ens) och den nya fyrkantsvåg om jag minns rätt.

Beroende på årsmodell kan kabelfärger skilja lite enstaka, men pin i kontakter är alltid samma. Jag har använt ng900/og9-3 härvor, jag tycker dom är lätta att dra in i bilen utan att förlänga för mycket. Men då har jag ju borrat hål i torpeden denna gången…

Sen är det elen i bilen. årsmodells baserat återigen. Det behövs lite styrning till huvud och bränslerelä, dra RPM till varvräknaren och koppla in check engine lampa.

vill man så kan slå på stort kan man montera OBD om härvan är såpass ny.
jag kör med en adapterkabel till en kontakt på härvan och sen T5suite för att kolla felkoder och live data. Krävs en canusb lösning för detta vilket man borde ha om man monterat T5 för att kunna korrigera mapar och läsa live data i felsökningssyfte.

Framöver kommer jag montera en T5 topp. Delvis för effekt, men delvis för att flödet mer matchar ng900/9000 vilket gör att man slipper justera riktigt så mycket som man måste annars för att den ska gå helt bra. Dessutom vet jag att det finns program, eller åtminstone baser att utgå från, till T5 toppen

är just nu lite på jakt efter 2.1 insug som ska modifieras för att passa T5 topp. gärna nära Borås eftersom det är Larzzon som gör det 😛

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng