Svar till: Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 1975: Bollen Svar till: Saab 96 V4 1975: Bollen

#467761
Janne Hagnell
Moderator

Så, nu är vinterns stora arbete, kylsystemet, avklarat! Hoppas jag, iaf…
Skulle ju ”bara” köra igenom med diskmaskinsmedel men det hela urartade i vanlig ordning… 😛 Efter att ha plockat bort kylaren för separat sköljning hade jag bestämt att plocka isär pumpen för att se att den inte var för sliten. Det var den inte, så den åkte tillbaka, givetvis med nya packningar. Då drabbades jag av ett klassiskt anfall av ”måste bara testa”: Hur bra håller egengjorda packningar gjorda av vätskepapper? Detta billiga tips dyker ju upp titt som tätt och jag har testat det några gånger men skulle det funka på en vattenpump? En vettig människa skulle inte haft lust att riskera att få plocka isär alltihop igen utan kört på riktigt packningsmaterial. Vad gjorde Janne..? Försöker mildra galenskapen genom att intala mig att jag gör det för er klubbmedlemmar så ni slipper testa själva. Och ja, packningarna överlevde testkörningen, i alla fall.
IMG_5128
Som ni kanske noterar på bilden ser slangarna lite annorlunda ut. Jodå, nästa steg i Jannes gds-galenskap! Har länge tyckt illa om Fordrovans ormbo av slangar och rör för kylvattnet. Kanske har det att göra med motorns ursprung som avkapad V8 men jag har alltid tyckt att det ser väldigt mycket vedbodsbygge ut. Massor med övergångar mellan slangstumpar och illa bockade rör borde dessutom bromsa flödet. Sagt och gjort, utan med hela sk*ten på motorn högersida. Röret från pumpen till motorn kapades helt sonika strax efter att det delat sig i två och en rejält grov kylarslang drogs under grenröret. För att skydda slangen från hettan behövdes en värmesköld. I gömmorna hittades – hängaren för en dammsugarslang! Uppochner blev den en perfekt skärm som dessutom trycker ner slangen lite extra just där den passerar grenröret.
IMG_5126
Även denna lösning överlevde provkörningen. Vid demonteringen noterade jag att bypasslangen från termostathuset till pumpen sitter så tight mot den andra slangen att de skaver på varandra. Ändrade vinkel på anslutningen och ersatte slang-rör-slang med en rejäl slang som dessutom fick gå i en båge runt generatorn. Bättre flöde? Kanske det. Större vätskevolym? Jodå, säkert flera centiliter!
Till min glädje funkade allt som tänkt med vatten i och motorn startad. Så, i med diskmaskinstabletter!
IMG_5165
Vattnet som kom ut efter varmkörning hade en knallorange ton, nästan som morotssaft. Kändes som ett tecken på att jag var på rätt väg.
Efter tre sköljningar monterades ny termostat och det rena vattnet ersattes med glykoldito. Nu ska bara front och huv monteras så är jobbet klart. ”Bara” alltså…

96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Bilagor:
1 användare tackade författaren för det här inlägget.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng