Svar till: Saab og9-3 2.0t

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab og9-3 2.0t / Svar till: Saab og9-3 2.0t

    april 7, 2020 at 11:40 #468743

    Vinterdäcken har äntligen åkt av. Vilken befrielse.

    För att göra ett försök att koppla bakåt i tråden som köptes bilen med en uppsättning allvädersdäck på alu-fälg. Är starkt emot denna halvmesyr till däckval, in min värld finns det vinterdäck och så finns det sommardäck. Europeiska allvädersdäck är inte bra på något och ger väldigt lynniga vägegenskaper.
    Kort efter att jag köpte bilen, så fick jag tag i en uppsättning dubbade vinterdäck, dessa har bilen rullat på hela vintersäsongen (om man nu kan kalla denna säsong vinter), men har hela tiden haft blocketspaning på en uppsättning sommardäck. Eftersom denna bil är en andrabil/hobbybil och att jag hellre lägger pengarna på caben och 99:an så är budgeten för extravaganser ytterst begränsad, nya sommardäck har såldes försökt undvikas. Nu föll det sig så att jag hade turen att vara först till kvarn på en uppsättning ALU 28, eller 3-Spoke Sport, med riktigt fina sommardäck som inte rullat många mil. Mönsterdjupet var på över 7mm. Visst, fälgarna är rätt slitna med det spelar mindre roll på denna bil känner jag. Fick samtliga fyra för under 1000-lappen. och det blev en riktigt skillnad på bilens utseende.

    93xhn

    93som-1

    Har även hunnit med att göra en ytterligare storservice på bilen. Denna gång innefattade detta även ett nytt kupéfilter vilket verkligen behövdes. Verkar ha gått lååååång tid sedan kupéfiltret byttes. Blev faktiskt en skillnad i luftkvaliteten efter bytet. Fortsätter även med täta oljebyten för att sk. “vaska” motorn och typ tvätta den invändigt. Klivit över helt på Dextos 2 nu till denna, även införskaffat en redig mängd oljefilter (20 stycken). Går ju åt när man har en 3-4 Saabar att byta olja på.

    1kupe

    kupe2

    kupe3

    kupe4

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    • Det här svaret redigerades för 3 år, 11 månader sedan av Lsoderlund.
    • Det här svaret redigerades för 3 år, 11 månader sedan av Lsoderlund.