Svar till: Saab og900 turbo cab ´87

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab og900 turbo cab ´87 Svar till: Saab og900 turbo cab ´87

Lsoderlund
Deltagare

Det kanske inte kommer som någon nyhet vad som är på gång. Det är ett bromsbyte som skall ske.
Stötte dock på patrull med en gång, bilen har låsbultar monterade, börjar mer och mer känna att detta är satans otyg, som bara bidrar med problem. Vill tjuven stjäla fälg och däck, så gör dem det. Hur som haver, så satt ena hjullåsbulten så pass hårt att den inte ens gick att få bort med en mutterknack modell större, än mindre mitt långa spärrskaft med krafthylsa. Det enda detta resulterade i var att lås-mönstret blev förstört.
Fanns inte mycket annat att göra än att slå på en hylsa som var något för liten för låsbulten. Efter några minuters hamrande så satt hylsan över hela bulten, och låsbulten gick att dra av. Hylsan är dock förbrukad, går inte att få bort den från bulten.

bult1

Efter det så fortgick arbetet i en tämligen maklig takt. Skivorna gick av hyfsat lätt, så även okhållarna. Eftersom bilen har konverterats till det nya bromssystemet så har man troligen plockat ok och hållare från en bil som sett mycket vinterväg. Okhållarna ser inte så kul ut, men gick att putsa till lite grann. Om någon har nya eller bättre liggandes, hojta gärna till. Skivorna visade sig vara Biltema, så även beläggen. Skivorna var i ett helt ok skick, och kan säkerligen återanvändas på en annan bil. Beläggen däremot skickar jag i sopkorgen. Nya skivorna monterades och fixade även till befintliga okhållare med nytt fett och nya packningar.

skiva1

skiva2

Fokuset flyttas nu till att ordna med oken, det får bli en egen trådpost.

Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng