Svar till: Saab og900 turbo cab ´87

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab og900 turbo cab ´87 Svar till: Saab og900 turbo cab ´87

Lsoderlund
Deltagare

Med oken av och lagda på en provisorisk arbetsbänk så blir det ganska tydligt att jag nog gör rätt i att byta oken och inte renovera dem. Vi pratar gravrost som jag faktiskt inte sett på ok tidigare. Flera lager som man lätt kan slå bort, och packningar med tillhörande kolv som verkligen sett sina bättre dagar.

old1

old2

old3

old5

old6

Märkligt nog så släppte även bromsrören från oket, dock efter lite rostlösare och tekniken att slå på ringnyckel med en hammare istället för att dra. Varför ta bort de gamla rören på ok som skall kasseras? Har även under dagen tillverkat nya bromsrör, och ville ha de gamla som mall för hur de nya skall böjas till.

egnaror

Lyckades även få bort bromsrörshållarna och monterade dessa på de nya oken, Struntar i att måla dem eller något sådant, de är i ett så pass dåligt skick att färgen inte skulle få fäste. Blir till att leta upp nya eller bättre beg istället.

rorhallare1

Det börjar arta sig, snart dags för att montera och lufta systemet. Skall även se över bakre bromsarna som om någon behöver justeras, men som på sikt kommer att bytas mot nya delar. Ämnar även byta oken, så jakten på bra renoverade eller nya ok bak börjar nu.

snartfardigt

Tror vi slutar där för ikväll, imorgon kommer förhoppningsvis fortsättningen.

Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng