Svar till: Glapp i transmissionen

Forum Modellspecifika forum OG900 Glapp i transmissionen Svar till: Glapp i transmissionen

saabaero
Deltagare

Tack för inlägg och tips! Främre och höger motorfäste är nu kollade ok. Hade jag tänkte lite längre skulle jag ha tittat på hur vä motorfäste betedde sig nr jag lyfte motorn med hö fäste lossat. Borde synts då om det var kass….. Ryckningarna uppträder bara när jag släpper gasen. Inte alltid dock … kan funka utan ryck flera gånger i rad…. Samma på alla växlar! Inga problem med BTR:en, den har jag koll på mha bränsletrycksmätaren. För ett par år sen lossade jag på locket till primärväxeln och jämförde kedjeslacket med en reservlåda jag har som enl uppgift gått 20.000 mil (min låda i bilen har gått 30.000). Reservlådans kedja satt lite stramare, men inte någon stor skillnad. Har lite svårt att tro att ett litet glapp här har någon större påverkan ute på drivhjulen efter nedväxlingen i lådan. Det sitter ju kedjespännare på primärväxelkedjan, men jag begriper inte var de får sitt tryck ifrån. Nån som kan förklara det??? I övrigt helt nöjd med bilen. Och glappet kan jag leva med…..

Kedjesträckaren är ingen sträckare utan ska mer ses som en dämpare. Dess fjäderkraft är på tok för klen för att orka sträcka upp kedjan.
Dämpningen sköts av olja som kommer dit via en liten oljefångarplåt.

Att spelet/glappet blir större med många mil är helt naturligt. Alla spel kan man säga blir större och när alla små spel summeras blir det i slutändan klart märkbart

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng