Svar till: SAAB 99 GL -84

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 99 GL -84 / Svar till: SAAB 99 GL -84

    maj 12, 2020 at 21:05 #470591

    Hur har det gått med ryckningarna? Försvann de när du bytte topplockspackningen? Eller har du bytt något mer? Har liknande problem fast på en B-motor…. /Patric

    Den fungerar faktiskt ganska bra nu, men något står inte helt rätt till. När den stått längre perioder tar det en stund innan den går på alla cyl, brukar puttra på 3cyl i början. Samma problem uppstår vid de tillfällen jag glömt blyersättning i bränslet, då räcker det att den stått över natten för att den skall gå på 3cyl de första sekundrarna. Jag höjde förgasarnålen för att öka bränslemängden och det har gjort gott mot ryckningarna, men jag tycker den drar i överkant, ca 1,5dl mer än tidigare så nu ligger den på dryga litern per mil, innan ca 0,85-0,9. Så det huvudsakliga problemet finns nog, bara att det dolts rätt mycket med en fetare bränsleblandning. Funderar på att leta efter ett drivpaket från en Saab 90, tydligen skall man slippa blyersättning fr.o.m. års -85. Hoppas du hittar problemet på din, som Andreas säger kan ju tändfördelaren vara en bov. Har du kollat över förgasare och slangar runt om? Tänker spontant kondensator, är den bytt?