Svar till: SAAB 99 GL -84

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 99 GL -84 Svar till: SAAB 99 GL -84

askelius
Deltagare

Något som jag har råkat ut för på H-motorn är att topplocket spricker i förbränningsrummet som får till följd att vatten tränger in och får bilen att gå på 3 cylindrar i 10-20 sekunder då den stått för att därefter starta klockrent hela dagen. Jag kommer inte ihåg om jag upplevde några ryckningar vid körning. Det var cylinder 2 eller 3 som felade, kunde inte avgöra om den drog vatten, har man ett tränat öga ska man kunna se att tändstiftet är renare på den cylinder som tar in vatten, körde med bilen tills sprickan blev så stor att trycket i vevhuset sköt ut oljestickan och olja. Lycka till med bilen!
MVH Micke

Känner igen detta lite, farsan som skruvat en del Saabar nämnde detta oxå. Vet du om det var några speciella årsmodeller det gällde eller generellt för alla årsmodeller av H-motorn? Min farmor hade en -84a 900 GL där toppen sprack och fick bytas ut.
/Jerry

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng