Svar till: Vad kör ni för motorolja i era OG900 Turbo?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Vad kör ni för motorolja i era OG900 Turbo? / Svar till: Vad kör ni för motorolja i era OG900 Turbo?

    maj 26, 2020 at 23:09 #471240

    Tack alla för kvick och talrik respons och dito kommentarer, det uppskattas!

    Lars; din formulering om krokiga småvägar och ens eget Targa Florio inom förnuftets gränser skriver jag verkligen under på! Jag får se när jag känner mig redo för den riktiga varianten, och därmed 10-50 oljan… 😉

    Mitt oljebytet blev avslutat med ca 4 l Dexos 2 5W-30, och nytt filter såklart. När det gäller det senare så brukar jag använda mig av Saab Original/GM. Köpte en kartong om 12 st för 630 kr från MapTun för ett tag sedan.

    I övrigt instämmer jag i det flera av er har skrivit – någorlunda täta oljebyten är nog viktigare än precis vad man häller i. På OG:n byter jag en gång per år och på bruksis 9-5:an två gånger per år.

    Lsonderlund; 20-liters dunk av Dexos-oljan låter som en god idé. Det går ju ändå åt ca 12 liter/år till mina två Saabar. Varifrån köpte du? Annars låter ju 5×5 liter till rimlig fraktkostnad från stället Björn nämner låter som ett bra alternativ.

    Byte av växellådsoljan “då och då” nämns. Den har jag bytt en gång sedan jag köpte bilen 2013 (jäpp, använde “Quadralube”). Vad tillämpar ni för intervall för detta? Går ni främst på antal mil eller förfluten tid när det gäller växellådsoljan?

    /Magnus
    ’92 T16 Coupé

    • Det här svaret redigerades för 3 år, 10 månader sedan av Mags.
    • Det här svaret redigerades för 3 år, 10 månader sedan av Mags.