Svar till: Vad kör ni för motorolja i era OG900 Turbo?

Forum Modellspecifika forum OG900 Vad kör ni för motorolja i era OG900 Turbo? Svar till: Vad kör ni för motorolja i era OG900 Turbo?

turbocab
Deltagare

Min Aero har nu gått 5000 mil knappt på Quadraluben jag hällde i kort efter inköpet. Det kanske är dags nu igen tänker jag. 5000 mil är ju oändligt mkt bättre än Saabs original bytesintervall som var just ”Oändligt” då dom inte hade nåt. Detta har ju stötts och blötts i forum varför det var så. Elaka kommentarer säger ju att Saab aldrig räknade med att lådorna skulle hålla så länge ändå, eller att bilarna skulle rosta bort innan lådan behövde ny olja. Vi kanske inte behöver dryfta det igen, men konsensus brukar vara att Quadralube är bra som fan och gör att grejorna håller bra – bättre än original! Sen frågan om intervall? Ja, kanske 5000 mil då? Missar man ett gäng växlar då och då så kanske det skvalpar omkring för mkt skit för att det skall vara bra, även om pluggen fångar upp en hel del. Då kanske man borde korta det. Jag har aldrig behållt nån Og900 tillräckligt länge för att kunna säga att ”min låda höll 20.000 mil” på den och den oljan. Faktum är att mina 5000 mil på Aerocabben med Quadralube är absolut längdrekord för mig! Fast min röda 1992 gick nog ungefär lika långt, hårda mil på E85. 🙂 Det höll bra som fan.

Original körde ju Saab med Mineral-olja, med nån form av tillsats. Denna tillsatsen har ju diskuterats. Kanske har folk bytt olja till bara Mineral och skippat tillsatsen – och då faktiskt försämrat oljan? Svårt säga. Hur som helst så tror jag Quadraluben löser allt detta.

/martin.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng